دانش مراقبت از پوست (قسمت سوم)

سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ مقالات

دکتر زهرا یادگارفر

7- ماسک صورت:

ماسک‌های صورت، یکی از پرطرفدارترین لوازم مراقبتی پوست هستند. به‌کار بردنشان آسان و شادی‌آور است و نتایجی که از استفاده آن ها کسب می شود فوری و بسیار عالی ست. با مصرف منظم ماسک، می‌توانید مطمئن شوید که محصولات مرطوب‌کننده و محافظت‌کننده پوستتان بهتر عمل می‌کنند و با سرعت بیشتری به نتایج مورد نظرتان می‌رسید.

 ماسک ‌ها به طور کلي جهت پاک سازي، لایه برداری، تسکین، نرمی و رساندن رطوبت به پوست به کار مي ‌روند و بر این اساس انواع متفاوتی دارند.

بهترین زمان استفاده از ماسک صورت، بلافاصله بعد از حمام قبل از اینکه هر گونه کرم و یا مرطوب کننده بر روی پوست صورت استفاده کنید می باشد. توجه داشته باشید که نباید مواد ماسک در اطراف چشم و یا لب ها استفاده شوند زیرا پوست این نواحی بسیار نازک و حساس می باشند و احتمال تورم و تحریک پوست وجود دارد.

به محض آن که از ماسک استفاده کنید می ‌توانید اثرات فوق‌ العاده آن را ببینید. پس از استفاده، پوست، تازه، نرم و زیبا می‌ شود اما این آثار تنها زمانی باقی می ‌مانند که شما به طور مرتب از ماسک ‌ها استفاده کنید.

 

استفاده از چند نوع ماسک بهتر از یک نوع ماسک خواهد بود. بهترین کار این است که بر حسب نیاز خود مثلا 3 نوع ماسک مرطوب ‌کننده، روشن ‌کننده و جوان ‌کننده را انتخاب کنید و در طول هفته به نوبت از آن ها استفاده کنید. هرگز بلافاصله و پشت سر هم از دو ماسک استفاده نکنید زیرا پوست نیازمند زمانی برای دریافت مواد فعالی است که روی آن نشسته است.

 ماسک باید 10 الی 20 دقیقه روی صورت باقی بماند مگر اینکه بر روی دستورالعمل آن غیر ازین ذکر شده باشد. سپس می توان به آرامي صورت را با آب ولرم شست و خشک کرد و با مرطوب کننده مناسب، پوست را مرطوب کرد.

ماسک‌ های مرطوب‌ کننده باید دو بار در هفته استفاده شوند، اما اگر در آب و هوایی خیلی گرم، سرد یا خشک زندگی می ‌کنید و پوست ‌تان خشک شده است باید به طور روزانه از این نوع ماسک ‌ها استفاده کنید.

اگر از ماسک آب‌ رسان یا تقویت‌ کننده استفاده می‌ کنید، می ‌توانید مدت زمان بیشتری آن را روی صورت باقی بگذارید اما ماسک‌ های روشن ‌کننده و تمیز کننده پوست را باید در زمان معین نوشته شده روی بسته پاک کرد زیرا این ماسک ‌ها حاوی مواد لایه ‌بردار و ملتهب‌ کننده هستند و استفاده بیش از اندازه از آن ها می ‌تواند به پوست آسیب برساند.

همچنین بعد از استفاده از این نوع ماسک ها، ممکن است پوست نسبت به آلرژن هاي (مواد حساسيت زا) موجود در محيط حساس ‌تر گردد، بنابراين پس از مصرف آن ‌ها بايد از صابون ‌های ملايم استفاده کرد و نباید در معرض باد، نور خورشید و محیط های آلوده قرار گرفت.